کاروان حج "قائم (عج)"

کاروان حج 37002 قزوین با مدیریت حاج حسن خانبان

کاروان حج "قائم (عج)"

کاروان حج 37002 قزوین با مدیریت حاج حسن خانبان

کاروان حج "قائم (عج)"
ایمیل: hasankhanban[at]yahoo.com
جستجو در وبلاگ
حج تمتع 94

شعار حج تمتع 94

پخش زنده حرم

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پارس قران

سازمان حج استان قزوین

;کتابخانه تخصصی حج

اوقات شرعی
اوقات شرعی
آخرین نظرات

به نام خالق یکتا

نظام حکومتی

نام رسمی کشور عربستان، ”پادشاهی عربستان سعودی“ (و به عربی: المملکة العربیة السعودیة)  است.  عربستان سعودی با ۲٫۱۴۹ میلیون کیلومتر مساحت بزرگترین کشور غرب آسیا و دومین کشور وسیع عرب‌نشین پس از الجزایر است. این کشور بیش از ۲۷ میلیون جمعیت دارد که فقط ۱۶ میلیون آن‌ها شهروند این کشور و بقیه از اتباع خارجی هستند.

پادشاهی عربستان سعودی در سال ۱۹۳۲ توسط ملک عبدالعزیز بن سعود پایه‌گذاری شد. عربستان خود را کشوری اسلامی معرفی می‌کند و به شدت تحت تأثیر وهابیت است.

نظام حکومتی در عربستان، پادشاهی (سلطنت) مطلقه است. حکومت فقط در انحصار پسران پادشاهِ مؤسس، عبد العزیزبن عبدالرحمن فیصل آل سعود و نوه های او است. و با صالح‏ترین آنها براساس کتاب خدا و سنت رسول خدا (ص) بیعت می‏شود. عزل و نصب ولیعهد با پادشاه است. در صورت فوت پادشاه، ولیعهد تا زمان اخذ بیعت، قدرت پادشاه را در دست می‏گیرد.

مالیاتها و عوارض ـ جز در صورت ضرورت ـ گرفته نمی‏شود. و لذا تحمیل مالیات، یا اصلاح، یا لغو، یا بخشودگی بخشی از آن جز به موجب قانون جایز نیست. زکات در مصارف شرعی هزینه می‏شود.

تعطیلات رسمی

1. تعطیلات پایان هفته: پنج‏شنبه و جمعه

2. عید فطر: از بیست و پنجم رمضان تا پنجم شوال به مدت ده روز

3. عید قربان: از پنجم ماه ذیحجه تا پانزدهم همان ماه به مدت ده روز

4. روز ملی: 23 سپتامبر (اول مهر)

ساعات کاری

  • روزهای کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه
  • ادارات دولتی: شنبه تا چهارشنبه (ساعت ۷:۳۰ تا 14:30)
  • بخش خصوصی: شنبه تا چهارشنبه (از 8 تا 12، و 16:30 تا 20)
  • بانکها: از ساعت ۸:۳۰ صبح تا 12 ظهر و 5 عصر تا 7 شب

اوقات نماز

معمولاً اوقات نمازهای پنجگانه (نماز صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشاء) براساس اوقات محلی، هر روز در روزنامه به چاپ می‏رسد. در این ساعات مؤسسات دولتی موقتا تعطیل می‏شوند؛ و مردم در اماکن عمومی برای ادای نماز اجتماع می‏کنند.

ساعات کار بازارها و فروشگاههای تجاری

فروشگاهها از 8 صبح تا 10 شب باز هستند. فروشگاههای بزرگ و تجارتخانه‏ ها 24 ساعته باز هستند. همه فروشگاهها و دیگر مراکز مانند (پمپهای بنزین، بانکها، دفاتر پست، خدمات کارگزاری)  ملزم هستند در اوقات پنجگانه نماز، به مدت 30 دقیقه موقتاً محل را تعطیل کنند.

 

قوانین بانک ها و ارز

واحد پول عربستان، ریال سعودی است. هر ریال سعودی معادل یکصد ”هلاله“ است.

مقام مسؤول در زمینه پولی، موسسه ”النّقد العربیّ السّعودیّ“ یا همان بانک مرکزی است که مسؤولیتش تثبیت قیمت مبادلات پولی، و کنترل ذخیره مالی، و ضبط سیستم بانکی است. ده بانک تجاری خصوصی مجاز برای فعالیت در عربستان وجود دارد که همه آنها زیر نظر مؤسسه“النّقد العربیّ السّعودیّ“ هستند. یکی از قدیمی‏ترین بانک‏ها در عربستان، بانک“المصرف التّجاریّ الوطنیّ: بانک تجاری ملی“ در جده است.

مجموعه‏های پولی عبارتند از:

اسکناسی: 1 ریالی، 5 ریالی، 10 ریالی، 20 ریالی، 50 ریالی، 100 ریالی، 200 ریالی، 500 ریالی.

سکه‏ای: 1 ریالی، 5 هلاله، 10 هلاله، 25 هلاله، 50 هلاله. این پول به صورت نادر مورد استفاده قرار می‏گیرد و تنها در تلفن‏های عمومی کاربرد دارد.

  • یک دلار آمریکا حدوداً معادل 3 ریال و 70 هلاله است. (در این تاریخ)
  • مبلغ خرد کردن هر ۱۰۰ دلار در صرافیها سعودی 370 ریال سعودی است. (در این تاریخ)
  • تبدیل ریال ایرانی به ریال سعودی به ضرر شما خواهد بود.

قوانین ارزی:

1. در اختیار داشتن ارز تقلبی، و اطلاع از تقلبی بودن آن جرم محسوب می‏شود. بنابراین به محض اطلاع از تقلبی بودن ارز، باید مأموران امنیتی را مطلع ساخت.

2. هر کس پول رایج در عربستان را جعل یا کپی کند، و یا اقدام به وارد نمودن پولهای رایج جعلی یا کپی شده نماید، یا به هر وسیله‏ای آن را با سوء نیت رواج دهد، به مجازات حبس از پنج تا بیست و پنج سال و نیز پرداخت جریمه‏ای بین 30 هزار ریال تا 500 هزار ریال سعودی است؛ محکوم می شود.

3. هرکس با حسن نیت پول کپی شده یا جعلی را دریافت کند، سپس با آگاهی از عیب، آن را در معاملات مورد استفاده قرار دهد، به مجازات حبس به مدت یک سال و جریمه‏ای تا دو هزار ریال  محکوم می‏شود.

 

توصیه ‏های عمومی پلیس عربستان

1. در صورت حمل مبالغ نقدی از تردد در اماکن خلوت دور از شهر، و یا در ساعات آخر شب خودداری گردد.

2. از طلا و زیور آلات به طوری که موجب جلب توجه سارقان گردد، استفاده نکنید.

3. از گرفتن هر گونه نوشیدنی از افراد غیر قابل اعتماد خودداری گردد. زیرا ممکن است موجبات بیهوشی فرد را فراهم سازد و مجرم به راحتی بتواند اقدام به آدم‏ربایی نماید.

4. مراقب افرادی که در لباس افسر پلیس و غیره اقدام به سرقت می‏کنند باشید. در چنین وضعیتی ضروری است مدارک شناسایی آنها درخواست گردد

5. از فروشگاههای بزرگ و معتبر خرید کنید و از خرید کالاهای گرانقیمت با بهای ارزان‏تر از دستفروشان اجتناب گردد. زیرا این قبیل کالاها اغلب غیر اصلی، و در مواردی مسروقه هستند.

6. برگهایی که محتوا یا معنای آن را نمی‏دانید، امضا نکنید.

7. بلیطهای هواپیما و متعلقات شخصی، پول و اشیای گراقیمت مانند جواهرات و زیورآلات طلا را به هنگام ترک هتل در اتاق نگذارید. این قبیل اشیاء به صندوق امانات هتل سپرده شود، و در ازای آن رسید اخذ شود. این سرویس در همه هتلهای عربستان موجود است. بنابراین زائر جز مبلغی که عملا بدان نیاز دارد نباید مبالغ نقدی زیادی همراه خود داشته باشد.

8. زائر باید مراقب گذرنامه خود باشد. گذرنامه خود را به هیچ عنوان در گرو نگذارید و آن را جز در موارد ضروری به احدی تسلیم نکنید.

9. به منظور حفظ امنیت بانوان در برابر آدم‏ربایی رعایت موارد زیر ضروری است:

  • عدم تردد به تنهایی در اماکن خالی از عبور و مرور، یا تاریک و یا در ساعات آخر شب.
  • حضور نیافتن در ساعات آخر شب در اماکن مشکوک.
  • همراه نشدن با غریبه‏ها در اتومبیل‏های شخصی یا کرایه.