کاروان حج "قائم (عج)"

کاروان حج 37002 قزوین با مدیریت حاج حسن خانبان

کاروان حج "قائم (عج)"

کاروان حج 37002 قزوین با مدیریت حاج حسن خانبان

کاروان حج "قائم (عج)"
ایمیل: hasankhanban[at]yahoo.com
جستجو در وبلاگ
حج تمتع 94

شعار حج تمتع 94

پخش زنده حرم

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پارس قران

سازمان حج استان قزوین

;کتابخانه تخصصی حج

اوقات شرعی
اوقات شرعی
آخرین نظرات

به نام خالق یکتا

هتل های شهر مکه و مدینه در ایام حج و در ساعات اوج استفاده، شاهد ازدحام بسیار زائرین در مقابل آسانسورها، بویژه در ساعات صرف نهار و شام میباشد و بعضا موجب نگرانی هایی برای زائرین میگردد.

افزایش آسانسورها در این هتلها غیر ممکن است، ولی زائران عزیز می توانند با مدیریت صحیح و رعایت نکات کوچک از ترافیک و سختیهای آنها کم کنند.

علاوه براین، گزارش های واحدهایی مانند حراست و بازرسی سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری نشان می دهد که متاسفانه همه ساله حوادثی برای زائران رخ می دهد که ناشی از عدم آشنایی آنها در استفاده صحیح از آسانسور است.

بنابراین باید از انواع مختلف آداب نانوشته مربوط به مشارکت استفاده از آسانسور در اماکن عمومی آشنا باشید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. مجموعه توصیه های زیر را برای استفاده از آسانسور ارایه شده است که توصیه می کنیم آنرا مطالعه بفرمایید، هرچند که ممکن است برای بعضی ها موضوعی ساده باشد.

باید ها

  1. حجاب اسلامی را درون آسانسور رعایت کنید.
  2. آداب و اخلاق اسلامی را درون آسانسور رعایت کنید.
  3. برای حمل ساک و وسایل خود، در زمانهای خلوت از آسانسور استفاده کنید، تا مانع تردد سایرین نشوید.
  4. برای مسیرهای کوتاه (یک و دو طبقه) اگر توان جسمی دارید، از پلکان استفاده کنید تا آسانسور برای استفاده سالمندان و ناتوانان اشغال نباشد. اگر فقط برای بالا رفتن از یک یا دو طبقه از آسانسور استفاده کنید وجهه خوبی در نظر دیگران پیدا نخواهید کرد.
  5. هنگام انتظار جهت رسیدن آسانسور، فقط یکی از دکمه های جهت دار را بزنید و از فشار دادن هر دو دکمه خودداری کنید. اگر میخواهید به سمت پایین بروید، دکمه سمت پایین را بزنید؛ و اگر می خواهید بالا بروید دکمه سمت بالا را فشار دهید.
  6. فقط در جهت حرکت آسانسور شوار شوید.
  7. در هنگام استفاده از آسانسور حتما به ظرفیت آسانسور توجه کنید.
  8. قبل از سوار شدن به آسانسور، اجازه دهید کسانی افراد داخل اگر میخواهند، پیاده شوند.
  9. پس از سوار شدن به انتهای کابین آسانسور بروید تا جا برای سایرین باشد.
  10. سعی کنید جای خود را به سالمندان، بانوان و افراد ناتوان بدهید. اولویت و حق تقدم با آنها است.
  11. باید تا وقتی که درون آسانسور هستید و در طول مسیر متبسم و خنده رو و گشاده رو باشید.
  12. باید به علائم هشدار دهنده توجه کنید.
  13. باید هنگام قرار گرفتن در آسانسور شلوغ رعایت فضا برای دیگران را هم بکنید.

نبایدها

  1. به درهای آسانسور هرگز تکیه ندهید.هنگام حرکت آسانسور از تکیه دادن به در آسانسور خوداری کنید.
  2. مواظب باشید چادر، مانتو،  لباس و امثال آن بین در گیر نکند.
  3. دکمه های اضافی آسانسور را فشار ندهید. فقط دکمه طبقه ای را بزنید که می خواهید به آنجا بروید.
  4. درِ آسانسور را بی جهت بازنگه ندارید تا همراهتان برسد. بگذارید آسانسور حرکت کند و دیگران از آن استفاده کنند. شما منتظر بمانید تا همراهتان برسد و از نوبت بعدی آسانسور استفاده کنید.
  5. هرگز در حال گفتگو، به صورت عقب یا از پهلو به کابین آسانسور وارد نشوید. همواره هنگام ورود به کابین آسانسور، از وجود کابین در مقابل خود مطمئن شوید و رو به کابین وارد شوید. از روشهای اطمینان از وجود کابین، دیدن تصویر خود در آینه کابین و مشاهده افراد در کابین است.
  6. در آسانسور با دیگران و یا با تلفن همراه صحبت نکنید. مگر اینکه تمام افراد حاضر در آسانسور با یکدیگر آشنا باشند. در غیر این صورت بر قراری هر گونه مکالمه خصوصی در آسانسور کار مودبانه ای نیست.
  7. هرگز به صورت فرد مقابل خود خیره نشوید.
  8. وظیفه خودتان است که دکمه طبقه مورد نظرتان را فشار دهید. اگر آسانسور شلوغ باشد شاید دیگران داوطلبانه این کار را برای دیگران انجام دهد اما غالبا بهتر آن است که خود دکمه طبقه مورد نظرتان را فشار دهید و نگویید"می شه لطفا دکمه طبقه 4 را هم بزنید".
  9. اگر آسانسور خیلی هم شلوغ نبود قطعا این نباید هرگز کودکان، افراد سالخورده و بیمار و افرادی که دچار بیماریهای روحی و روان هستند، به تنهایی سوار آسانسور شوند.

چند توصیه دیگر:

  • اگر در آسانسور قرار دارید و هنوز در آن باز بوده ولی نزدیک است بسته شود و افراد دیگری در حال ورود به آسانسور هستند، در را برای آنها باز نگاه دارید یا دکمه مخصوص باز نگاه داشتن در را فشار دهید تا آنها بتوانند سر فر صت و بدون عجله وارد شوند.
  • اگر خیلی حالتان خوب نیست به ویژه اگر در اثر حال نامساعد خود مرتب سرفه یا عطسه می کنید سعی کنید در صورت امکان صبر کرده تا به تنهایی بتوانید از آسانسور استفاده کنید. اگر آسانسور شلوغ نباشد عطسه و سرفه کردن شما از چشم دیگران مزاحمت محسوب نمی شود.
  • اگر آسانسور دچار نقص شد و از حرکت بازماند و شما در آسانسور گیر افتادید:
    1. خونسردی خود را حفظ کنید. صبور باشید. سعی کنید دیگران را آرام نگه دارید.
    2. آسانسور سقوط آزاد نمی‌کند و ایمن است. شما در امان هستید.
    3. بالا و پایین نپرید و خود را به در و دیواره‌ها نکوبید.
    4. روی زمین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کند تعادل‌تان به هم نمی‌خورد.
    5. نگران هوا نباشید. اکسیژن شما تمام نمی‌شود.در اتاقک آسانسور جریان هوای کافی برای تنفس وجود دارد و نباید در این باره نگران باشید.
    6. از زنگ خطر استفاده کنید و اگر کار نکرد یا اصلا موجود نبود با تلفن همراه با دیگرانی که در ساختمان هستند تماس بگیرید. اگر هیچ راهی برای تماس با دیگران نداشتید فریاد بزنید، به در بکوبید و کمک بخواهید.
    7. نباید با اهرم انداختن درها را باز کنید. درها به دلیلی بسته هستند. توسل به اهرم برای باز کردن درها ممکن است مانع از حرکت آسانسور به منظور نجات دادن مسافران شود.
    8.  نگران ماندن در تاریکی نباشید. سیستم روشنایی اکثر آسانسورها هنگام توقف آسانسور همچنان کار می‌کند. حتی اگر جریان برق قطع شود، بسیاری از آسانسورها مجهز به سیستم باتری پشتیبان برای تأمین روشنایی اضطراری هستند.