کاروان حج "قائم (عج)"

کاروان حج 37002 قزوین با مدیریت حاج حسن خانبان

کاروان حج "قائم (عج)"

کاروان حج 37002 قزوین با مدیریت حاج حسن خانبان

کاروان حج "قائم (عج)"
ایمیل: hasankhanban[at]yahoo.com
جستجو در وبلاگ
حج تمتع 94

شعار حج تمتع 94

پخش زنده حرم

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پارس قران

سازمان حج استان قزوین

;کتابخانه تخصصی حج

اوقات شرعی
اوقات شرعی
آخرین نظرات

به نام خالق یکتا

نکته مهم و اساسی در رابطه با هتل های عربستان در حج

1- هتل های موجود در عربستان با استاندارد های بین المللی هتلی مطابقت ندارد و بر اساس قوانین داخلی عربستان درجه بندی می شوند.

2- شرایط و ضوابط هتلها در ایام حج تمتع با عمره کاملاً متفاوت است.

3- مسکن ها و هتلها با توجه به امتیاز دهی، گروه بندی قیمتی میشود. مواردی که در امتیازدهی ملاک قرار میگیرند عبارتند از: موقعیت منطقه، نوساز بودن، دسترسی به خیابان اصلی، دسترسی به ایستگاه اتوبوس، وضعیت بیرون ساختمان، امکانات و پرسنل هتل، آسانسور و ...

4- ساختمانهای اجاره شده موسم حج 94 در مدینه منوره و مکه مکرمه در قالب 6 گروه قیمتی درجه بندی شده اند.

5- گروه های قیمتی در حج سال جاری به شرح ذیل می باشد:

مکه مکرمه: 2ب، 2ج، 2د، 3 الف، 3ب

مدینه منوره: 2ب، 2ج، 3 الف، 3ب، 3ج، 3د

6- قرارگرفتن دو ساختمان در گروه قیمتی یکسان و مشابه، لزوماً بمعنای برابری این دو ساختمان در کلیه امکانات نیست مثلا یکی دارای آسانسور بهتر و دیگری دارای محیط رستوران مناسبتری می باشد.

7- سرانه مسکن برای هر زائر بر طبق مقررات عربستان در حج تمتع حدود 4 مترمربع در مکه مکرمه 5/4 متر مربع در مدینه منوره می باشد.

8- هزینه اجاره مسکن در حج تمتع 67 در صد کل هزینه ها را بخود اختصاص می دهد و باعث تفاوت قیمت کاروانها میشود.

9- قیمت تمام شده مسکن برای کاروانها، بر اساس مجموع قیمت مسکن مدینه و مکه محاسبه میشود.

10- با توجه به اقدام دولت سعودی در خصوص توسعه حرم در مکه مکرمه و مدینه منوره و تخریب هتلهای نزدیک حرم، اکثر کشورها حجاج خود را به مناطقی با فاصله چند کیلومتری منتقل نموده اند.

11- اسکان آقایان و خانمها در موسم حج تمتع در اتاقهای مجزا بوده و تقسیم بندی اتاقها بصورت خانوادگی نمی باشد.

12- تخصیص هتلها به کاروان ها با توجه به گروه قیمتی ، بوسیله قرعه کشی بین استان ها ی سراسر کشور انجام میشود.

13- در مدینه منوره هتلها در موسم حج 2 تا 4 نوبت برای دوره های 7 روزه و در مکه مکرمه فقط یک نوبت 3 تا 4 هفته ای و بعضی از هتل ها در سال یکبار آنهم فقط در موسم حج مورد استفاده قرار می گیرند.

14- ظرفیت اتاقها 3 یا 4 یا 5 نفره است و اسکان بیش از 5 نفر در یک اتاق مجاز نمی باشد ضمن اینکه اقامت یک ماهه با هم کاروانی ها که بعضاً تا 5 نفر با سلایق مختلف در یک اتاق از نکات مهم بشمار می آید.

15- با توجه به مشکل آسانسور در کلیه هتلها در موسم حج، در صورت استفاده بیش از ظرفیت آسانسور و خرابی آن، انجام تعمیرات آسانسور با توجه به مشکل ترافیک و تردد در مسیرها بسیار زمان بر خواهد بود.

16- هتل ها و ساختمان های عربستان فاقد آب لوله کشی بوده و آب مورد نیاز حجاج می بایست با تانکرهای حمل آب تأمین گردد. لذا صرفه جویی در آب بویژه در زمان تشریق بعلت ترافیک خیابانها و اختلال در سیستم آبرسانی به هتل ها ضرورری است.

17- استفاده از لوازم شخصی و تهیه آن از ایران مانند شامپو، صابون، روبالشی و ملحفه یکبار مصرف به جهت احتیاط بهتر است و این موضوع در حالی صورت می گیرد که شارژ اتاقها در مورد اقلام شامپو، صابون، پودر لباسشوئی، تعویض ملحفه و روبالشی هر هفته یکبار انجام میشود.

18- شستن لباس در روشوئی های داخل اتاق خطر افتادن و شکستن روشوئی را بدنبال دارد، لذا زائرین محترم این نکته را مدنظر خواهند داشت.

19- توالت های هتل ها فرنگی بوده و سازمان حج و زیارت هیچ دخالتی در این موضوع ندارد و نیز امکان تغییر وجود نخواهد داشت.

20- از باز کردن و باز نگهداشتن پنجره اتاق ها به جهت خطر ورود احتمالی جانوران موذی از قبیل حشرات و سوسک و ... خودداری گردد.

21- با توجه به بلا استفاده بودن یکساله هتل ها، و علیرغم همه تلاشها، امکان ایجاد اختلال در سیستم های داخلی هتلها از قبیل آسانسور، لوله کشی داخلی ساختمان، فاضلاب، دستشوئی ها و ... وجود دارد.

22- فاصله بین خروج و ورود کاروانها در مدینه به هتل های اجاره شده 52 ساعت بوده و در این مدت مسئولین هتل میبایست برای اسکان حجاج جدید هتل را آماده سازی نمایند.

23- هر گونه درگیری و مشاجره لفظی با کارکنان بومی عرب هتل ها پیگیرد قانونی دارد.

24- بیشتر هتلهای ایرانی در کنار خیاباهای اصلی بوده و متاسفانه هر سال تعدادی از حجاج بعلت تصادف هنگام عبور از عرض خیابان جان خود را از دست میدهند لذا زائران عزیز باید برای حفظ جان خود، حتماً از زیر گذر و پل های هوائی استفاده کنند.

25- لوازم و امکانات داخل هتلها بصورت امانت در اختیار حجاج قرار می گیرد. لذا تاکید میشود در نگهداری آن دقت نمایند. زیرا در صورت خرابی و اخلال، تامین آن زمان بر و بعضاً هزینه ساز می باشد.

26- در هتلهای مکه عمدتاً سه نوع دستگاه سرمایشی (کولر گازی، اسپیلیت و سیستم خنک کننده مرکزی) وجود دارد. با توجه به اینکه زائرین در یک اتاق با سلائق مختلف حضور دارند، گذشت، صبر و تحمل از نکات اساسی محسوب می گردد.

27- با توجه به وجود سیستم اطفاء یا اعلام حریق در اتاقها، روشن کردن هر گونه لوازم حرارتی در اتاقها باعث فعال شدن امکانات ایمنی و در نتیجه قطعی برق، فعال شدن آب پاش در داخل اتاق و در نتیجه خسارت می گردد .

28- با عنایت به وجود ماشین ظرفشوئی در هتلها و امکان تاخیر در زمانهای پیک نسبت به شستشوی ظروف، امکان استفاده موقت از ظروف یکبار مصرف وجود دارد.

29- لازم است از بستن طناب یا رخت آویز به شیرهای آب، لوله آب سیستم اطفاء حریق بمنظور پیشگیری از خطر قطع آب یا فعال شدن سیستم اطفاء حریق پرهیز گردد.

30- بدلیل محدودیت فضای سالن غذا خوری و تعداد زائرین مستقر در هر هتل، ناگزیر سرویس های موجود در سالن غذاخوری 2 الی 4 بار در هر وعده غذایی باید شارژ و مورد استفاده قرار گیرد.