کاروان حج "قائم (عج)"

کاروان حج 37002 قزوین با مدیریت حاج حسن خانبان

کاروان حج "قائم (عج)"

کاروان حج 37002 قزوین با مدیریت حاج حسن خانبان

کاروان حج "قائم (عج)"
ایمیل: hasankhanban[at]yahoo.com
جستجو در وبلاگ
حج تمتع 94

شعار حج تمتع 94

پخش زنده حرم

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پارس قران

سازمان حج استان قزوین

;کتابخانه تخصصی حج

اوقات شرعی
اوقات شرعی
آخرین نظرات

۳۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است


به نام خالق یکتا


جلسه ای با حضور مدیران دفاتر زیارتی و مدیران حج تمتع استان قزوین در مورخ 29/11/93 از ساعت 11 الی 13 در دفتر مدیریت حج و زیارت استان قزوین برگزار گردید.

این جلسه که با حضور تمامی مدیران حج و شرکتهای زیارتی همراه بود در سه حوزه حج، عمره و عتبات بحث و تبادل نظر شد. در این جلسه کلانتری مدیر حج و زیارت استان بعد از ذکر احادیثی در خصوص اهمیت خدمت به زائرین و ارباب رجوع، بیان داشتند مدیران حج استان با وارد نمودن اطلاعات تمامی زائران حج که 97 درصد کاروانها نیز تکمیل شده است به زائران تاکید نمایند حتما فیشهای خود را در اسرع وقت واریز نمایند.

لینک خبر: سازمان حج و زیارت استان قزوین


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳
حسن خانبان

به نام خالق یکتا


مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت "حسن سرخوش"، از استقبال بسیار خوب متقاضیان حج تمتع در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: تاکنون ۹۰ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تکمیل شده است.

وی با بیان این که ۱۲ بهمن ماه آخرین فرصت برای نام‌نویسی در کاروان‌های حج تمتع است، افزود: آن دسته از متقاضیان که تاکنون نسبت به نام نویسی در کاروان‌ها اقدام نکرده اند تا روز یکشنبه فرصت دارند در این خصوص اقدام کنند.

لازم به ذکر است، تمامی دارندگان اسناد ودیعه گذاری حج تمتع که تا تاریخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۵ برای اعزام به حج سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند بر اساس استان محل سکونت خود برای نام نویسی در کاروان‌های حج سال ۱۳۹۴ اقدام کنند.

لینک خبر: پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۳
حسن خانبان


به نام خالق یکتا


سالروز ورود امام خمینی به ایران عزیز و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی مبارک باد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۳
حسن خانبان


به نام خالق یکتا


آه، خواهر امام غریب خراسان، سلاله پاکی و معصومیت! دیوارهای خاک و افلاک، سیاه پوش داغ تواند.

وفات فاطمه معصومه (س) تسلیت باد


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۳
حسن خانبان

به نام خالق یکتا


سومین جلسه هماهنگی مدیران حج 94 استان قزوین با حضور ایشان و مدیریت حج و زیارت استان در مورخ نهم بهمن 1393 ساعت 11 در دفتر مدیزیت حج و زیارت برگزار گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ بهمن ۹۳
حسن خانبان

به نام خالق یکتا


'سیدعلی مرعشی' رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت که در مکه حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در توضیح مسائل پزشکی و درمانی مطرح شده در دیدار هیئت ایرانی با وزیر حج عربستان گفت: در جلسه دیدار با وزیر حج طرف مذاکره کننده بر دو موضوع دریافت مجوز از دفاع مدنی این کشور برای ساختمان هایی که در آنها مراکز درمانی راه اندازی می شود و همچنین دریافت مجوز راه اندازی درمانگاه ها از وزارت بهداشت عربستان تأکید داشت.


ایشان ادامه داد: در حج سال آینده هم تعداد نفرات تیم پزشکی در مدینه محدودتر از مکه خواهد بود لکن در مکه با همان قوت و قدرت حج گذشته عمل خواهیم کرد. همچنین در کادر پزشکی حج سال آتی از حضور متخصصان داخلی به عنوان پزشکان مجموعه بیشتر استفاده خواهد شد و با توجه به تجربه حج گذشته و استقبال و رضایتمندی زائران از طرح انطباق، در حج سال آینده تعداد پزشکان زن را افزایش خواهیم داد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اضافه کرد: در حج گذشته طرح اعزام پزشکان زن برای اولین بار اجرا شد که برای انتخاب پزشکان زن با تجربه با محدودیت هایی مواجه بودیم و عموماً پزشکان زن اعزامی سال اولی بودند اما در حج آتی پزشکان زن، با تجربه حج گذشته را داریم و البته پزشکان زن سال اولی را نیز در تیم پزشکی حج 94 جای خواهیم داد.

دکتر مرعشی در خصوص تعداد پزشکان اعزامی به حج سال 94 گفت: در صورتی که سیاست های سازمان حج و زیارت برای اعزام پزشکان تغییری نکند، تعداد پزشکان اعزامی به همان تعداد حج گذشته خواهد بود.

وی در خصوص شیوه انتخاب اعضای تیم پزشکی توضیح داد: هرساله 70 درصد تیم پزشکی از پزشکان دارای تجربه فعالیت در حج انتخاب می شوند و 30 درصد را از میان نیروهای سال اولی انتخاب می کنیم تا هم در ارائه خدمات کاستی و نقصی بوجود نیاید و هم نیروسازی و کادرسازی در تیم پزشکی حج انجام شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ بهمن ۹۳
حسن خانبان
به نام خالق یکتا

مدیرکل پذیرش و برنامه ریزی اعزام سازمان حج و زیارت اظهار داشت: تاکنون ظرفیت 55 درصد کاروان های حج تمتع تکمیل شده است و
اگر تا 12 بهمن ماه ظرفیت کاروان های اعلام شده، تکمیل نشود از این تاریخ به بعد، اولویت های جدید جهت نام نویسی حج تمتع اعلام خواهد شد.
نام نویسی در کاروان های حج تمتع در تمامی استان های کشور تا 12 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

لینک خبر: پایگاه خبری سازمان حج و زیارت
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ بهمن ۹۳
حسن خانبان
به نام خالق یکتا

از ابتدای صبح روز جمعه سوم بهمن، ثبت نام متقاضیان تشرف به حج تمتع در کاروان زیارتی 37002 آغاز شد.

کاروان 37002

کاروان37002

کاروان37002


کاروان37002

کاروان37002

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۳
حسن خانبان
به نام خالق یکتا

دومین جلسه هماهنگی مدیران حج 94 استان قزوین با حضور مدیران حج و مدیریت حج و زیارت استان در مورخ اول بهمن 1393 ساعت 11 در دفتر مدیزیت حج و زیارت برگزار گردید.

در این جلسه نیز حسین ملکی ها و اصغر رحمانی از مدیران حج 94 از طرف مدیران حج به ترتیب بعنوان رابط حج و رابط فرهنگی انتخاب شدند.

لینک خبر: اینجا کلیک کنید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۳
حسن خانبان

به نام خالق یکتا


اولین جلسه مدیران منتخب حج 94 استان قزوین برگزار شد.

لینک خبر: اینجا کلیک کنید.

اولین جلسه مدیران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۳
حسن خانبان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ بهمن ۹۳
حسن خانبان

به نام خالق یکتا

حج چیست؟ حاجى کیست؟

غلامعلى افروز

«حج»، تطهیر وجود در اقیانوس هستى است، شرک ستیزى و وحدت جویى است، پالایش وجود و شست و شوى جان و روان در باران رحمت خداوندى است. «حج»، گسستن همه زنجیرهاى وابستگى، رها شدن از انانیت ها و تشخیص ها و تمرین و تجربه زندگى توحیدى است. و «حاجى»; یعنى مظهر مقاومت در برابر طوفان سرکش نفس، تفسیر درستى و صداقت، تجسم گذشت و ایثار، تبلور محبت و منطق و تجلّى صفا و مروت. «حاجى» شدن; یعنى متّصف شدن به همه فضیلت هاى اخلاقى و ارزش هاى انسانى و مصون بودن از همه رذیلت هاى اخلاقى و رها شدن از اسارت هاى نفسانى.

 "حج" امری است واجب بر انسانهای متمکن و مستطیع است. واقع امر این است که همواره کسانى که از تموّل و تمکّن بیشترى در زندگى شخصى و اجتماعى برخوردارند، بیش از دیگران در معرض آسیب پذیرى هاى رفتارى و کژ روى هاى اجتماعى قرار مى گیرند.

به کلامى دیگر، اگر تموّل و تمکّن با تزکیه و تهذیب همراه نباشد، مى تواند زمینه اى براى تمرّد و طغیان شود. انسان متمکّن بیش از دیگران تکلیف دارد. (بقره : 285) آن کس که از نعمت هاى الهى نصیب بیشترى دارد، از قدرت بدنى، ظرفیت فکرى و امکانات اقتصادى فوق العاده اى برخوردار است، بدون تردید مى بایست احساس مسؤولیت بیشترى کند و همواره با تهذیب نفس و صفاى درون، در ایفاى رسالت هاى فردى و اجتماعى توفیقات افزون ترى کسب نماید. از این رو «حج» امرى واجب بر انسان هاى متمکن است تا مبادا این تمکّن و برخوردارى، در زندگى اجتماعى براى آنان مایه تشخّص و تفاخر، خودنمایى و برترى طلبى، تمرّد و طغیان گرى باشد. و «حج» برنامه جامعى است براى زدودن همه آفات شخصیتى و ایمن شدن در برابر محرک هاى شیطانى.

«حج»، در مقایسه با برنامه هاى تربیتىِ دیگر; چون «نماز» و «روزه»، دو قید زمان و مکان به همراه دارد; به بیان دیگر، در هر روز و هر ماه و در هر مکان و سرزمینى نمى توان اعمال حج را به جاى آورد و حاجى شد. در برنامه تربیتى و تهذیبى «حج»، پیوند تاریخ و جغرافیاىِ هستى را شاهدیم. به همین دلیل، «حج»، همانند روزه، به جاى یک ماه، باید در چند روز خاص و زمان هاى تعیین شده انجام پذیرد. «حج»، متفاوت از نماز و روزه، فقط در مناطقى مشخص، در سرزمینى مقدس، در میعادگاه توحید، در حریم امن و آرامشگه تاریخ انجام مى گیرد.

«نماز» و «روزه» براى همه ایمان آورندگان خداجو و رهروان طریق حق، امرى است لازم، اما انجام «حج»، بیش از همه بر افراد متمکّن واجب است. در نظام الهى، هرکس که امکان حضور در همایش عظیم حج را داشته باشد و بتواند از عهده انجام برنامه ها و هزینه هاى آن در نهایت سادگى برآید، مکلف به عزیمت به خانه امن و هجرت از خویشتن خویش به سوى خالق منّان است.

اگر به دیده تأمل بر سیر مناسک و اعمال «حج» و احکام آن، از آغاز تا پایان بنگریم، به نیکى در مى یابیم که «حج»، پالایش نفس از همه آسیب هاى روانى و کژ روى هاى اجتماعى و پردازش و پدیدآورىِ شخصیتى است قابل اعتماد، مصون از هر فساد، متواضع و آرام، غالب و حاکم بر کشش هاى نفسانى و محرّک هاى اجتماعى، بى نیاز از آزمندى ها، فزون خواهى ها و به دور از نشانه هاى خودنمایى و برترى جویى و عبدى است صالح و آزاده، حلیم و امین در خانه و اجتماع، و «حاجى» چنین است.

براى اتصاف به صفت «حاجى» و دست یابى به چنین مقام والایى، باید زحمت ها کشید و رنج ها متحمّل شد. از خود به درآمد و با خدا یکى شد. ناخالصى هاى وجود را در آتش عشق سوزاند و مصفّا شد. دل را از هرآنچه غیر حق است، خالى کرد و بذرهاى محبت محبوب را در آن نشاند. جسم و جان را در دریاى رحمت پروردگار، تغسیل و تطهیر کرد. لباس نشان را از تن به در آورد و با تن پوشى از «سفیدى» بى نشان شد. در برابر همه وسوسه ها و تمایلات درونى و کشش هاى نفسانى، عافیت جویى ها و راحت طلبى ها ایستادگى کرد و با ایمان استوار و توکّل راسخ، نیتى خالص و انگیزه اى مقدس، لحظه اى از تلاش(النجم: 39) در عرصه هاى صدق و صفا و مروّت و ایثار غافل نماند.( سعى میان صفا و مروه.)

اگر به حقیقت به «حج» آمده اى و مى خواهى به منزلت و مقام «حاجى» مفتخر شوى و نشان عزّت ارزشى را درون سینه ات جاى دهى، مى باید تمرین و تجربه دیگرى را آغاز کنى.

تو خود نیک مى دانى که "همانا انسان بر کشش هاى نفسانى خود آگاه است" (قیامت: 14) و دیگران نیز مى دانند و همه روان شناسان و روان درمانگران نیز بیان مى دارند که اساسى ترین آسیب هاى شخصى و مهم ترین آفات اخلاقى و مستعدترین زمینه هاى کژ روى و انحرافات رفتارى انسان در همه زمان ها و مکان ها، ریشه در برخى ویژگى ها و عقده هاى روانى و عدم مهار بعضى از تمایلات نفسانى دارد.

و خداوند منّان، صورت گر شاکله آدمى و علیم بر همه قوانین حاکم بر نفسانیات و ویژگى ها و نیازهاى فطرىِ انسان، مى خواهد که انسان متمکّن در فرایند «حاجى شدن» در یک ابتلا و امتحان عظیم، خانه دل را زیر و بم کند و بر همه کشش هاى درون و محرک هاى بیرون و آسیب هاى رشد و تعالى شخصیت چیره و حاکم شود.

از همین روست که در طریق «حاجى شدن» ومصونیت یافتن از آسیب پذیرى هاى روانى و اجتماعى، انسان باید آنگاه که لباس بى نشان احرام بر تن مى کند و تیرگى ها را زدوده، با سپیدى همراه مى شود، مقابله و مبارزه با آفت هاى شخصیت متعادل و متعالى را تمرین و تجربه کند، آنکه مى خواهد «حاجى» شود، باید:

  • از خودبینى و خودآرایى پرهیز کند.(1)
  • از راحت طلبى و عافیت جویى به دور باشد.(2)
  • از خود آزارى و دیگرآزارى اجتناب ورزد.(3)
  • از اندیشه تخریب و تهاجم و پرخاشگرى آزاد باشد.(4)
  • از خود ارضایى و غلیان هوس ها و کشش هاى جنسى رها باشد.(5)
  • از تفاخر و برترى طلبى و خودبزرگ بینى مبرّا باشد.(6)
  • از زبان و رفتار تظاهر و تزویر و تحقیر و توهین جدا باشد.(7)

چرا که غالب بودن این ویژگى ها در زندگى فردى و اجتماعى، اصلى ترین آفات رشد و اساسى ترین آسیب هاى شخصیت انسان است.

و «حاجى» کسى است که با تمرین وافى در وادى زدودن آفات رشد و استیلا بر کشش هاى نفسانى و محرک هاى اجتماعى و تجربه برادرى و برابرى، صفا و پاکى، مروت و ایثار، زندگى هدفمند و خدا محور، ستیز با شیاطین سرکش نفس و دشمن معنویت، انزجار و تبرّى جستن از مشرکان و ظالمان و طاغیان عصر، آماده قربانى کردن عزیزترین هستى خویش مى گردد.

«قربانى کردن»، مرحله اى با شکوه از فرایند پرعظمت «حج» است.

اکنون که مى خواهى «حاجى» شوى و به مقام والاى ابراهیمى نایل گردى، در صف منادیان راستین لا إِلهَ إلاَّ الله قرار گیرى و از سویداى دل لبّیک حق گویى، تو نیز باید به نشانه توفیق در پالایش وجود و غلبه بر همه کشش هاى نفسانى و محرک هاى روانى و اجتماعى، صیقل دادن جسم و جان و اخلاص و یکتاپرستى، «اسماعیلت» را قربانى کن; که ابراهیم چنین کرد.

عزیزترین هستى ابراهیم(علیه السلام) ، در پایان یک عمر انتظار و یک قرن تلاش و رنج و محنت، فرزندى دلبند و پسرى زیباروى و نیکوسیرت بود که او در صحنه امتحان، به رغم همه دلبستگى ها، آماده شد تا ریشه ها و رگه هاى وابستگى را قطع کند که ندا آمد: اى ابراهیم، تو پیروزى، به جاى اسماعیلت، گوسفندى قربانى کن.

طَبق اخلاص بگذار، هرچه و هرکه باشد: سرمایه ات، فرزندانت، همسرت، مقامت، آبرویت، شغلت، شهرتت، فزون خواهى ات، خودکامگى ات و... .

حال تو که مى خواهى «حاجى» شوى و به برترین منزلت و مقام در جامعه مسلمانان نایل شوى(8) و عزّت اسلامى نصیبت گردد، به اسماعیلت بیندیش، خالصانه و مخلصانه تأمل کن.

آرى، اسماعیل خود را، هرآنچه هست، در هیئت گوسفندى و شترى، در مسلخ عشق و ایثار قربانى کن.

اکنون با توفیق در این آزمون سترگ، به سان بندگان ناب خدا، آرام دل و سبک بال چون پروانه، براى ایفاى نقشى تازه و رسالتى نو، گام در سرزمین خود نِه و به میان جمع مردمان خویش بازگرد.

اکنون رفتار و منش تو، به گونه اى است که گویا تولّدى دوباره یافته اى و قلبت براى خدا مى تپد و بس. جز حق نمى گویى، جز حق نمى جویى و جز به صراط حق گام نمى گذارى و همه مردم از کوچک و بزرگ و زن و مرد انتظار دارند و دوست مى دارند که همه ارزش هاى والاى قرآنى و الگوى متعالى شخصیت اسلامى را در منش و رفتارهاى فردى و اجتماعى تو مشاهده و تجربه نمایند.


  1. در حال احرام، نگاه کردن در آیینه، عطر زدن و استفاده از انگشترى زینتى و... ممنوع است.
  2. در حال احرام، پوشاندن سر و سایبان بر سر قرار دادن ممنوع است.
  3. در حال احرام خون انداختن بدن، کشتن حشراتى که در بدن سکنى گزیده اند و... ممنوع است.
  4. در حال احرام، کندن درخت و هر روییدنى، کشتن حیوانات و جدال و مسلح شدن به سلاح هاى گرم و سرد ممنوع است.
  5. در حال احرام، خود ارضایى، معاشقه و ارتباط با همسر ممنوع است.
  6. در حال احرام، تفاخر و مباهات و... حرام است.
  7. در حال احرام، دروغ گفتن، تهمت زدن و فحاشى حرام است.
  8. در بعضى از کشورهاى اسلامى، آن کس که از سفر حج به موطن خود بازمى گردد; یعنى «حاجى»، از منزلت والایى در میان مردمان خود برخوردار است. مردم او را امین مى دانند و مصون از آسیب ها و کژاندیشى ها. به همین دلیل است که وقتى یک پزشک متخصص از کشورى مثل مالزى «حاجى» مى شود، ابتدا کارت ویزیت و تابلوى مطب خود را عوض مى کند و نام خود را با کلمه مقدس «الحاج دکتر...» مزیّن مى نماید. اما جاى بسى تأسف و تأثر است، هنگامى که از منزلت «حاجى» در ایران اسلامى سخن مى گوییم!

به نام خالق یکتا

* از همراه داشتن اشیاء قیمتی ( طلا ، جواهرات و … ) ، اوراق بهادار و مدارک غیرضروری ( گواهینامه، شناسنامه، کارتهای اعتباری و … ) خودداری نمایید.

* پول و ارز مصوب خود را اکیدا  در جامه دان های بزرگ ( تحویلی به قسمت بار ) قرار ندهید.

* تاکید می گردد شرکت های هواپیمایی و بیمه در قبال مفقود شدن اشیاء قیمتی، اوراق بهادار، مدارک و پول نقد هیچگونه مسئولیتی ندارد.

* جامه دان های خود را در هنگام رفت طبق دستورالعمل سازمان حج و زیارت که توسط مدیر کاروان ها به اطلاع می رسد در اختیار عوامل خدماتی قرار دهید.

* از حمل مایعاتی نظیر سرکه، آبلیمو، مواد شیمیایی و مواردی نظیر کپسول گاز، فندک، قوطی نوشابه، خودکار لیزری و … جدا خودداری گردد.

* ورود اشیاء فلزی و برنده نظیر ( چاقو ، ناخن گیر، کارد و چنگال و .. ) اسپری، اسباب بازی و … به داخل هواپیما ممنوع است.

* بعد از تحویل بار دقت کنید برچسب های شماره دار ( tag) برای مقصد مورد نظر، روی جامه دان و بلیط شما الصاق شود. این برچسب ها به منزله رسید بار شماست.

* روی جامه دان ها ( ساک ) می بایست نام، شماره تلفن، شماره کاروان و شهر خود را به طور خوانا درج شده باشد.

* بخشنامه هیات محترم دولت درباره عدم خرید کالاهای غیرمجاز و غیرقابل حمل از قبیل تلویزیون، ضبط صوت، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی ، چرخ خیاطی، ابگرمکن، اجاق گاز و وسایل مشابه را رعایت فرمایید.

* هر زائر مجاز به حمل دو عدد جامه دان به ابعاد ۳۰ * ۴۰ * ۶۵  و ۲۵ * ۳۵ * ۶۰ سانتی متر، مصوب شرکت های هواپیمایی بوده و حداکثر وزن هر جامه دان نباید بیش از ۲۰ کیلوگرم باشد.

* تنها بسته قابل حمل به داخل هواپیما فقط یک ساک دستی کوچک به ابعاد ۲۰ * ۳۰ * ۳۵ سانتی متر و به وزن حداکثر ۵ کیلوگرم بوده و حجاج محترم نمی توانند هیچ بسته اضافی حتی نایلکس ، پتو و یا آب زمزم را به داخل هواپیما ببرند.

* شرکت های هواپیمایی از پذیرش و انتقال جامه دان ها و بسته های اضافی تحت هر شرایطی خودداری خواهند نمود.

به نام خالق یکتا

تذکرات مهم در خصوص حمل و نقل:

۱-     اتوبوس های خطوط درون شهری همه روزه نیم ساعت قبل از اذان و نیم ساعت پس از پایان نمازهای پنج گانه جهت اقامه نماز جماعت تعطیل می باشد. برنامه ریزی برای حضور مناسب در مسجدالحرام از معطلی و سرگردانی در ایستگاه ها جلوگیری می نماید.

۲-     با توجه به ازدحام بسیار زیاد حجاج کشورهای مختلف پس از اقامه نماز جماعت در مسجدالحرام در ایستگاه های باب علی، غزه و ملک عبدالعزیز بطور اکید تقاضا می شود حداقل نیم ساعت بعد از پایان نمازهای جماعت به سمت ایستگاه ها حرکت نمائید.

توجه: در روزهای پر از ازدحام ذی الحجه بهتر است خروج از حرم، یک ساعت پس از اتمام نمازهای جماعت باشد.

۳-     اتوبوس ها در مسیرهای مشخص شده تردد و در ایستگاههای معین توقف خواهند نمود. لذا حجاج محترم صرفا از ایستگاه های تعیین شده استفاده نموده و تا توقف کامل اتوبوس اقدام به سوار یا پیاده شدن ننمایند.

۴-     هنگام سوار و پیاده شدن از اتوبوس ضمن اجتناب از شتاب زدگی  مراعات حال بانوان، افراد سالمند و بیمار را بنمائید.

۵-     به هنگام عبور از عرض خیابان ها ضمن احتیاط کامل از پل های هوایی و یا محل های ویژه عابر پیاده استفاده نمائید.

۶-     اتوبوس های خطوط صرفا جهت جابجایی حجاج محترم در مسیر محل سکونت تا حرم می باشند، در صورتیکه حجاج محترم قصد رفتن به بازار یا اماکن زیارتی دیگر دارند می توانند با هماهنگی مدیران محترم کاروان ها نسبت به تهیه وسیله نقلیه ( غیر از اتوبوس های شبکه حمل و نقل )  اقدام نمایند.

۷-     چنانچه حجاج محترم بطور اشتباه سوار اتوبوس سایر خطوط شدند بدون ناراحتی و اضطراب مجددا با همان اتوبوس به ایستگاه حرم بازگشته و با مراجعه به عوامل حمل و نقل، مسیر و خط صحیح را سوال نمایند.

۸-     از اوردن بار و وسایل حجیم به داخل اتوبوس خودداری نموده و مراقب باشید کیف و وسایل همراه خود را هنگام ترک اتوبوس جا نگذارید.

۹-     اگر هنگام نمازهای جماعت و یا نماز جمعه به حرم مشرف می شوید هنگام اقامه نماز اقدام به مراجعه به ایستگاه جهت بازگشت به محل سکونت خود ننمایید زیرا علاوه بر بازتاب نامطلوب این عمل در اذهان سایر مسلمانان اکثر راننده ها نیز در این اوقات در نماز حضور دارند و علاوه بر آن طبق مقررات مجاز به جابه جایی مسافر نمی باشند.

۱۰- با توجه به ورود روز افزون حجاج از سایر کشورها و ازدحام بیش از دو میلیون زائر در شهر مکه مکرمه، در هفته اول ذی الحجه، محدودیت های ترافیکی از سوی پلیس اعمال می شود و خدمات رسانی در این ایام با محدودیت های جدید همراه خواهد بود. لذا به حجاج محترم توصیه می شود در این روزها برای تشرف و بازگشت از حرم این شرایط را مد نظر قرار دهند. بدیهی است اطلاعات لازم در خصوص نحوه خدمات رسانی در روزهای فوق الذکر، از سوی مدیران محترم کاروان ها و معاونت حمل و نقل خواهد شد.

۱۱-     تردد سرویس ها به هنگام تغییر نوبت کاری رانندگان ( در ساعت ۹ صبح و ۹ شب) بمدت ۳۰دقیقه متوقف خواهد شد فلذا تقاضا می شود زائرین گرامی از مراجعه به ایستگاه در ساعات مذکور خودداری فرمایند.

۱۲-     اتوبوس های شبکه حمل و نقل اختصاص به کاروان خاصی ندارد و مورد استفاده همه حجاج محترم کشورمان در مسیرهای تعیین شده می باشد.

۱۳-     هزینه های مربوط به حمل و نقل درون شهری به صورت متمرکز توسط سازمان حج و زیارت به شرکت ها مجری پرداخت شده است لذا حجاج محترم از پرداخت هرگونه به رانندگان  و یا سایر عوامل خودداری نمایند.

۱۴-     نظر به اینکه ادرس محل سکونت همچنین شماره خط اتوبوسرانی در کارت شناسایی شما درج گردیده است لذا در طول سفر به خصوص هنگام تردد به حرم کارت شناسایی خود را همراه داشته باشید.

۱۵-     راننده ها عرب زمان و غیرایرانی هستند درصورت بروز هرگونه مشکل، از مواجهه مستقیم با انها پرهیز نموده و صرفا با یادداشت شماره ۴ رقمی که چهار طرف همه اتوبوس ها نوشته شده است مراتب را جهت پیگیری به مدیران کاروان ها و یا عوامل حمل و نقل مستقر در ایستگاه ها گزارش نمائید.

۱۶-     فعالیت شبکه حمل و نقل درون شهری از روز ششم تا سیزدهم ذی الحجه به دلیل محدودیت های ترافیکی و اماده کردن اتوبوس ها و سازمان دهی مجدد انها برای انتقال زائرین به مشاعر مقدس ( عرفات مشعر الحرام و منی) تعطیل خواهد بود.

به نام خالق یکتا

برای نمایش در اندازه واقعی روی عکس کلیک کنید